torsdag 22 maj 2008

Nu blir det tidningar

Tidigare i veckan kom det nya numret av Offside, årets EM-nummer.
Och i dag damp nya Filter ner på hallgolvet.
Ka-boff. 374 sidor tidskrifter på en gång.

Filter har tagit sig. Färre korrfel, snyggare texter (alltså, snyggare redigerade och bildsatta, i synnerhet Hultsfredsartikeln), och i mitt tyckte intressantare artiklar. Bara rymdgrejen faller något utanför mina intressesfärer (blir dock oroad när redaktionen på insändarsidan konstaterar att "i det här numret är det kanske lite väl mycket kultur." Kan det bli för mycket kultur i en sån här tidning?)
I alla fall. Redan första dan har jag läst två av de fem huvudartiklarna, om Marina Schiptjenko och Hultsfredsfestivalen, samt en massa mindre artiklar om allt från Rob Halford till animerade filmer. Och svenska (?) jordgubbar.
Enda minuset är att man inte riktigt kom in på livet på Schiptjenko, där hade det behövts en bättre journalist.

Trots en del frestande texter får Offsides EM-nummer vänta lite, tills EM-febern åtminstone når 36 grader. Men jag kunde inte låta bli att läsa Jesper Högströms text om EM 1992, utdraget ur Blågult. Den boken skyndade jag mig att beställa, passar finfint tillsammans med Högströms underhållande VM-bok. (Romanen Den andra stranden finns på annan plats i bokhyllan, rekommenderas dem som är extra intresserade av Stig Dagerman, men stilistiskt är den lite svag. Men läs fotbollsböckerna!)

Inga kommentarer: