onsdag 7 maj 2008

Filmkrönikan


Eftersom jag det senaste halvåret nästintill har bojkottat programmet har jag inte riktigt hängt med, men om alla uppgifter stämmer kan vi i kväll få bevittna en stor svensk kulturskymning falla – direkt i tv.
För om det vill sig illa sänder SVT i kväll det allra sista programmet av Filmkrönikan.

Det är visserligen att slå in dörrar som redan har trillat av gängorna av alla sparkar, men ändå:
Varför varför varför har ni låtit Filmkrönikan få förfalla så, SVT?

Andrea Reuter och hennes redaktion kommer på sina dödsbäddar att hävda att "folk alltid har gnällt på Filmkrönikan", men kära nån vad praktuselt det har varit samtliga gånger jag har råkat se något av det sen... Orvar slutade. Han hade sina kritiker, men ingen kan säga annat än att Orvar Säfström åtminstone tog ämnet seriöst. Förutom hans sidekick Emma Gray Munthe har ingen på filmkrönikan tagit ämnet film seriöst sen Orvar hoppade av för att bli pappa. (Såg ni programmet för nån månad sen när Emma hoppade in? Vilket underbart självmål av Reuter och Modiri att visa upp sin egen uselhet så. Ren Riise-klass.)

Varför är det så fult med ett program som går lite lite över huvudet på folk som helst vill se en "Stefan och Krister – The movie"?
Varför kan man inte få prata om en ny Chabrol, en ny Nanni Moretti, en ny Tsai Ming-liang – om en sån film skulle råka gå upp mellan den ena dyngan efter den andra? Och med prata om menar jag inte säga "Det händer inget på säkert tre minuter, den får en klappa av mig." utan faktiskt föra ett resonemang och diskutera något i mer än tre minuter. Kanske slänga in en referens till Visconti i stället för Star Wars? För det finns faktiskt ganska många där ute som är intresserade av just såna diskussioner. Man måste faktiskt inte nå alla med alla program. Det finns de som skulle uppskatta att ibland titta på två gråa herrar eller damer som pratar rakt upp och ner – de kanske har något att säga?
För ärligt talat, hade dagens filmkrönika varit ett matprogram hade vi inte kommit längre än hur man koka ett ägg. Steka det? Nänä, för avancerat, det finns ju mikrovågsugnar.
Så det kanske är bra att skiten läggs ner, ingen på SVT vill ju satsa på det, ingen människa har några som helst idéer. Mer än att "prata till kidsen" och "locka tittare".

Jag vill påpeka att det inte är hos fr Reuter och unge herr Modiri jag i första hand lägger skulden. För ärligt talat tror jag inte att de kan bättre. De visar ingen som helst kunnande, känsla eller ens kärlek till filmen som medium, så varför skulle man ställa krav på dem, de tror ju uppenbarligen att filmhistorien började med Pulp Fiction. Att Modiri inte bara erkände utan stoltserade och tyckte det var bra att han inte sett en enda Bergman-film säger mer än man vill veta om klimatet i redaktionen.
Men egentligen är det inte heller redaktörens (Dharma Garde?) fel.
Det är ju SVT:s ledning, eller åtminstone nöjesledningen, som ska skämmas. De vill ha tittarsiffror och häftighet och allt sånt de ändå inte kan konkurrera om. Och istället för att ge trogna tittare vad de vill ha hackar de sönder det som kunde varit fint.

Jag minns Nils-Petter och hans program (och jag minns hur jag 11 år gammal älskade en sån dunderdjuping som Torsten Jungstedt, minns att jag inte förstod vad han pratade om men att entusiasmen och vetandet smittade av sig! Och att humorn var stor – och intelligent.), och hur mycket jag än skulle vilja se ett sånt vuxet tilltal igen så är det inte ens halvvägs dit jag hoppas. Det skulle räcka med en Roger Wilson, en Karin Magnusson, en Jan Lumholdt eller en Gunnar Bohlin (I wish, I wish) i stället för superstolpskotten Navid Modiri och – den värsta av dem alla – Helena von Zweigbergk.
Minns hur nedsablad Gunnar Rehlin blev på sin tid.
Inse hur oändligt mycket bättre har var än det vi har fått sen dess.
Inse att det inte är konstigt att man är deprimerad.

Litteratur har åtminstone Babel, som då och då nästan får sändningstid. Det är inget Röda rummet men gott och väl ett program man kan titta på och lockas till läsning av.
När lockades ni senast att se en film Filmkrönikan pratade om?


Det här skrevs i affekt och är säkert inte alls sammanhängande, men det skiter jag i. Jag är förbannad.


(Sista(?) Filmkrönikan visas i kväll onsdag 20.30 på SVT2. De ska "intervjua" alla som lett programmet, undra om nåt vettigt blir sagt av någon född efter 1960? Själv ska jag på bio och se en fransk sak. Får se reprisen i stället, för att sörja vad som kunde varit.)

1 kommentar:

Mikael K sa...

Bra rutet! Men snuttifieringarna om film fortgår nog ett tag till - i än etter värre former; därefter blir det säkert andra lite djupsinnigare bullar att smaka på.