söndag 13 april 2008

Slumpens skördar

Låg i sängen och drack kaffe och läste DN:s Boklördag i morse.
En helt vanlig lördagsmorgon alltså, kanske veckans härligaste stund – med gott kaffe, några tidningssidor man vet kommer att ge en läsglädje, lite musik man själv har valt (alt. P1) och så vetskapen om att det ligger en hel helg framför en.

Nåväl. I dag hade jag inte riktigt den lyxen, men lyckades snappa upp en intervju med Lionel Shriver angående Dagen efter, en recension av Norman Mailers Slottet i skogen och en krönika om bokhandlar. Och den där sista texten fick mig att resa i tanken – oj vad jag längtade bort då. Och längtar bort nu.

Då undrar man hur slumpen egentligen fungerar. För när jag sen ska gå igenom en tidningshög för slängning hittar jag först DN:s recension av Shrivers Vi måste prata om Kevin och Sydsvenskans recension av Mailers roman, när den kom på engelska (recenserad av Aghed förstås). Och sen, innan jag ska släcka ner här går jag in på Mrs B:s blogg och läser om... underbara boklådor.
Och då inte minst den där kyrkan i Maastricht som jag har längtat efter att få besöka sen Svenskan eller DN hade en helsida om den för några veckor sen.
Dessutom får jag se att Guardian i veckan åter skrivit om Maastricht-kyrkan, de gjorde det i vintras också. Det lär vimla av boknördiga engelsmän i södra Holland i sommar.

Dessutom fick jag i dag veta att Walter Mosley, min favorit(deckar)författare, dels har kommit ut med en ny (sista?) Easy Rawlins-roman, Blonde Faith, och dels har skrivit en hur-man-skriver-bok, This year you write your novel, och ni vet ju att jag gillar såna böcker.
Om ni behöver övertygas om Mosleys storhet räcker det kanske med att Fearless Jones, hans hjälte i flera romaner, äger och driver en bokhandel.

Det blev en ganska bra dag till slut alltså.

Inga kommentarer: