tisdag 15 april 2008

Olydnad i hyllorna

Så har jag gjort det igen. Visste ju inte vad som skulle tas upp efter Enhet. Svaret blev... massor.
Söndag kväll: Känner att det äntligen är dags att läsa Åsa Linderborgs Mig äger ingen och fastnar, förstås.
Måndag: "Hittar" Nelson Algrens The man with the golden arm under bokhylleommöbleringen. Och börjar läsa.
Tisdag: Är på biblioteket för att förnya ett lån (Vi, de drunknade, den tar tid att läsa) och plockar spontant upp Stefan Lindbergs novellsamling I Gorans ögon samt Torgny Lindgrens Norrlands Akvavit. Har aldrig läst Lindgren (skämmes, ta mig fan!) och börjar läsa redan i väntan på tunnelbanan.
Suck.

Gjorde annars en bra sak på bibblan. I ett anfall av civil olydnad tog jag bort en tråkig bok (ja, den såg tråkig ut) och placerade Enhet så att den blev synlig direkt när man närmar sig HC(E).

1 kommentar:

Karin sa...

Jag vill alltid uppmuntra till civil olydnad. Shoplifters of the world unite and take over! Även om att ställa böcker i biblioteket som man vill inte riktigt är av samma dignitet som shop lifting. Jag gör så hela tiden. Inte snattar förstås. Det växte jag ifrån. Men frontar böcker jag gillar. Det är bara omtänksamt.
Är böcker om fotboll fåniga? You tell me, jag har bara läst två. Och de var märkligt nog inte särskilt fåniga. Fredrik Eklunds Jag vill ha hela världen handlade väl lite om fotboll om jag inte missminner mig. Och Nick Hornby såklart. Åh, Åshöjdens BK minns jag plötsligt. Jag har något kvinnoförnedrande på spåret, tror jag. Böcker om klassiskt manliga intressen, som fotboll är inte lika fånigt skrivna som böcker om klassiskt kvinnliga intressen, som skor. Lömskt!