tisdag 8 januari 2008

Sångaren in The Fall

Jahapp, då fick man det förklarat för sig.

Mot slutet av filmen Control mår Ian Curtis inte jättebra. Efter ett epilepsianfall vilar han och managern säger nåt i stil med "Cheer up, it could have been worse, you could have been the singer of The Fall."
Tänkte när jag såg filmen att, visst The Fall är (var) ju inte sådär jättelajbans, men det var ett kul skämt om visar på hackordningen i Manchesters post-punk-dagar.

Så läser jag (fortfarande på Sydsvenskan.se) att Sam Riley, som spelar Ian Curtis, även var med i 24 Hour Party People. Där han givetvis spelade sångaren i The Fall, som för övrigt heter Mark E Smith.
Och på tal om 24HPP så undrar jag fortfarande varför Controls Tony Wilson var mer lik Steve Coogan (Som spelar Wilson i 24HPP) än verklighetens Tony Wilson.

1 kommentar:

Mikael K sa...

Trevlig promenad på din blogg.
Kul det där med Sam Riley. Vad gäller Fall greps jag tidigt av deras Everybody goes to Cary Grant's wedding och det tog lång tid för mig innan jag kunde se någon CG-film. Just nu har jag svårt att tänka mig CG i någon annans stall än Hitckcocks.
Jag kommer tillbaka. Gnägg.