måndag 28 januari 2008

SAG

Eftersom jag inte kan sova eller läsa (se förra inlägget) blir det mycket tv just nu (garanterat mer om det senare). Eftersom jag dessutom råkar älska amerikanska galor passar jag på att för första gången kolla på Screen Actors Guild awards. "The Sags", som de säger där borta.

Och jag kunde naturligtvis inte hålla mig från att löpande kommentera, såhär på ett ungefär:
* Hittills har Sopranos vunnit de två priserna som delats ut, och snart lär serien får statyett nummer tre. (så där ja, där kom den, Little Steven intar scenen just i detta nu)
* Är redan, efter 25 minuter, trött på jänkarnas sätt att entusiastiskt applådera sig själva.
* Under morgondagen kommer det förstås att regna in mail om hur många "Actor" respektive kanal har vunnit. Det blev:
SVT 3
TV4 2
Canal Plus 2
Kanal 5 1
* Charles Durning har blivit 80 och står på scen och tackar för sitt lifetime achievement award. "The best character actor in Hollywood" har de sagt nu ett par gånger. Nja, säger jag till det. Fast att Hans Wiklund inte ens visste vem han var säger ju mer om honom. Herregud. Tootsie måste han väl ha sett? Eller Dog Day Afternoon?
* Mickey Rooney. 87 år gammal, har varit medlem i SAG i 74 år. Stod just på scen och verkade yngre än i stort sett alla andra hittills i kväll.


När eftertexterna rullade var jag fortfarande pigg som en skit och kände att en deckare hade suttit fint nu. Och pang så börjar The Adventures of Sherlock Holmes på Kanal 9, den klassiska 80-talsserien med Jeremy Brett i huvudrollen, som jag lyckades klämma in i "specialarbetet" man skulle skriva de sista månaderna i gymnasiets våld. Enligt IMDb är nattens avsnitt det allra första dessutom, A Scandal in Bohemia.

Inga kommentarer: