torsdag 3 januari 2008

2007

Vägrade berätta om rödkålen på julbordet men kan inte låta bli att lista 2007. Gillar helt enkelt listor för mycket. So sue me.

Så vad ska jag lista då?

Årets böcker? Har läst alldeles för få av 2007 års böcker, men bättre än Ian McEwans On Chesil Beach blir det nog inte.

Årets musik? Hyar minne som en guldfiskoch jag lyssnar och jag lyssnar ändå sällan på det allra senaste men utan tvekan är Arcade Fire och deras Neon Bible årets bästa skiva. Of Montreals lilla tolvminutare The past is a grotesque animal är årets låt, om ni frågar mig. Men mest har jag återupptäckt Joy Division och Sam Cooke.

Årets tv? Green Wing förstås. Överlägset roligast och sorgligt lite publik i Sverige.
Och The Wire. Årets bästa dramatik, även den med sorgligt få tittare.
I årets elfte timme såg jag dessutom det "alla andra" såg i början av januari (hittade en VHS-kassett): The Line of Beauty. Och oj vad jag gillar sån välgjord engelsk dramatik. Som även sommarens repris av Bleak House var. Men nu blev jag våldsamt konservativ här.

Årets film? Ja, här kan jag nog äntligen börja lista. Håll i er:
1. Fyra månader, tre veckor och två dagar
Kan man annat än älska en rumäsnk film med en sån titel? Sensationellt bra film.
2. Vid himlens utkant
Mer om utstötta i öst, nu tysk-turkar.
3. Children of Men
Lite dystopi har aldrig skadat någon, speciellt inte så här välgjord.
4. Atonement
Fuskar lite, den har ju inte kommit hit än, men Ian McEwan-filmatiseringen håller nästan nästan nästan bokens klass. Nästan. Och då trodde jag ändå att jag skulle hata den, filmen alltså. Men man bör såklart ha läst boken först.
5. 28 weeks later
Mer dystopi, nu med zombies. Underbart bra och roligt!

Ja typ så. Årets svenska film var förstås Darling och årets action såklart The Bourne Ultimatum. Michael Clayton bjöd kanske på årets bästa skådespel (Tom Wilkinson, Tilda Swinton och George Clooney). Och The Departed var faktiskt bättre än jag trott och så japanska Rebirth, som jag har skrivit långt om tidigare, men den kommer ingen nånsin mer att kunna se i Sverige.


Kommen så här långt ser det här ut som en helt vanlig årssammanfattning. Men det fattas något, gör det inte det? Jo. Kvinnorna.
För 2007 var på många håll och kanter kvinnornas år. Men i årssammanställningarna har de nästan helt försvunnit.
Återkommer om det i nästa inlägg.

Inga kommentarer: