söndag 16 december 2007

Dr Jekyll & Mr Hyde

Vaknar upp i en dimma. Inte bakfull, inte alls, bara snurrig efter att ha sovit en hel kväll.
TV:n är på och förtexterna rullar och jag faller i trans över namn som Franz Waxman och Cedric Gibbons. Är det sjukt att veta vem dessa herrar var? Eller bara extremt... udda?
Och så "Directed by Victor Fleming", mannen som kallades in att slutföra, eller i alla fall stå som officiell regissör till, Borta med vinden och Trollkarlen från Oz.

Klart man vaknar till och kollar på Dr Jekyll and mr Hyde, och får se Spencer Tracy och Ingrid Bergman och Lana Turner och Donald Crisp spela som de gjorde på den tiden. Och förstås förvånas över att ingen ser att Spence är både Jekyll och Hyde.

Som vanligt anbefaller jag er att läsa boken, av Robert Louis Stevenson förstås. Utspelar sig i Edinburgh, denna ljuvliga stad.
Själv har jag precis inlett läsning av en tidig julklapp jag fick i går: Deborah Curtis Touching from a Distance, Ian Curtis and Joy Division.
Ja, han var ju också något av en Jekyll & Hyde.

Sånt kan man tänka på, mitt i natten, mitt i december.

Inga kommentarer: