lördag 15 mars 2008

Hello my Lovely

DN:s Boklördag igen och naturligtvis ännu en bok man bara måste läsa.
Mårten Blomkvist – DN:s expert på just den här sortens LA-, Hollywood-, gamla idoler-böcker – skriver om The Long Embrace, Judith Freemans bok om Raymond Chandler. Eller snarare Cissy Chandler, författarens fru och helt uppenbart även hans musa. Eller kanske om deras Los Angeles, som på sitt sätt också var Chandlers musa. Och äkta maka.
Allt hänger ju samman.

Blir sugen på att kliva tre meter till vänster och ta en av Chandlers deckare med mig till sängen för sträckläsning. På sätt och vis synd att jag redan har plockat ut nästa deckare ur samma hylla: The Killer inside me av Jim Thompson. Samma klassiska nedskalade prosa, hårdkokt och skickligt ända ut i de nikotingula fingerspetsarna, om än inte lika hyllat i finkulturen. Men det kommer, jag lovar.
The Killer inside me
kom i januari på svenska, en översättning som dröjde mer än 50 skamliga år. Men det är förstås på original den ska läsas.

Men först ska Blixthalka läsas ut, det bör ske i dag.


PS 1. Boklördag har även en liten intervju med Sara Villius, om hennes bok Sex. Den har jag redan lockats till på annan plats, vill passa på att rekommendera hennes lilla pärla Nej, det är en snöklump, som jag köpte på jobbet en gång. En pärla, som sagt.
Den är enligt bokus "Definitivt slut", och jag hittar den ingen annanstans heller. Men leta i antikvariaten, alltid finns det nån sur gubbe (surgubbe) som inte har gillat den. Eller, om ni ber snällt, låna den av mig.


PS 2. Försökte hitta Mårten Blomkvists text på dn.se. Jag vill ogärna tro att det handlar om snobbism, men varför finns den inte utlagd? Majakovskij, Brøgger, von Zweigbergk och boklistan - alla från dagens Boklördag - finns där ju. Vill Mårten B ha för mycket betalt för webbpublicering? Har de inte hunnit ännu? Eller platsar inte Chandler?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan köpa Sara Villius böcker på
saravillius.se!

Anonym sa...

Anonym: tack för tipset! Jag mådde oerhört dåligt av hennes "Battle" men nu har jag beställt Snöklumpen. (Blev lockad av ditt inlägg, Martin!)