fredag 14 mars 2008

Filter

För tio minuter sedan, om ens det, landade den nya magasinet Filter på hallgolvet. Springer dit, river upp plasten, skummar Mattias Göranssons välkomstbrev och ger mig hän. Folkskygg som jag är var jag ju inte på releasepartyt i går.

Det är självklart alldeles för tidigt att recensera Filter, men någrar observationer kan man ju komma med, en del av dem får säkert revideras inom några timmar eller dagar.
Omslaget: Den är snygg, jag gillar den gula badankan som kommer att dra blickarna till sig, om än kanske inte sälja så många tusen exemplar i handlarna. Däremot gillar jag inte att den största texten ovanför loggan är "Jag såg ut som Thorsten Flinck". Är det någon jag inte vill läsa om är det TK, eller folk som refererar till honom.
Börjar snabbläddra och det tar i alla fall fem sekunder innan hjärnan inser att det inte finns några fotbollsreportage här. Filter ser nämligen väldigt mycket ut som sin systertidning Offside. Typografiskt skiljer det sig, men upplägget är snarlikt, med ensidesintervjuer i början, längre reportage med snyga bilder sen, för att såklart avsluta med recensionerna. Men i stället för van Basten är det Guide Michelin, Kerstin Ekman, plast och – tyvärr – Henrik Schffert, ännu en person jag inte är helt säker på att den tilltänkta läsekretsen vill läsa mer om.

Nu är det ju så mycket enklare att såga (en artikel om att svenska indiestjärnor hörs i The O.C.? I april 2008?) än att hylla (Wasamiljonären! Miniintervjun med motdemonstranten från Båstadskravallerna 1968!), och tyvärr är det det negativa som hittar fram först. Som att redaktörerna inte vågar lita på sin sin produkt och gå hela vägen utan måste ha med Schyffert och Flinck (som bara nämns i ett citat dock).
För grejen är ju att de borde lita på sin produkt, och på den kanske lilla men ändå trogna läsekrets de kan nå. Jag känner när jag bläddrar igenom tidningen att det här vill jag läsa, och det! Och det, och det, och det... Det är snyggt och ser spännande ut.
Enda risken är väl att Filter lämnar samma känsla av "Borde läsa, vill läsa men hinner inte" som Offside gör. Hoppas det.

Nu ska jag läsa om Wasamiljonären. Ni kan läsa Vassa Eggens intervju med Mattias Göransson här.

Inga kommentarer: