tisdag 22 juli 2008

Tom och jag är inte i Prag. Fan.

I kväll spelar Tom Waits sin andra av två konserter i Prag, en av de lyckliga städer som förärats ett besök under hans kort europaturné. Jag är förstås inte där men hade kunnat ge min högra arm för en bra plats. Enligt spellistor från andra konserter på turnén kan man då bland annat höra Innocent when you dream. Så vackert, så vackert.

I stället får jag sälla mig till er där ni naturligtvis har bänkat er framför tv:n och veckans tredje Jim Jarmusch-rulle, Down by law (SVT2 22.25) med Tom Waits, Roberto Benigni och John Lurie.
Hann inte (glömde helt) skriva en mindre uppsats om måndagens Stranger than Paradise, men jag hoppas verkligen att ni såg den. Om den var lite svår att ta till sig i sin lite underfundiga humor är Down by law lite rakare i sin humor och man kan nästa säga att här till och med finns en handling.
Jarmusch-serien fortsätter för övrigt med Mystery Train på onsdag, Taxi on Earth på måndag och Ghost Dog på tisdag. Viel vergnügung! som tysken skulle ha sagt.
Och på tal om bra filmer i SVT, regnar det onsdag eftermiddag ska ni verkligen inte dra er för att titta på Five Easy Pieces med en strålande Jack Nicholson från tiden innan han trodde på myten om sig själv.


Och just det, den 27 och 28 juli spelar Waits i Edinburgh. Om någon har en biljett och vill ärva mina framtida miljoner, skicka ett mail. Och jag skämtar inte!

Inga kommentarer: