fredag 11 juli 2008

Gosudarstvenny Gimn Rossiyskoy Federatsii

Jag har insett att jag måste lära mig ryska.
Det är så underbart att lyssna på, så vackert, och när något är vackert vill man ju veta hemligheterna som gömmer sig bakom utanpåskalet.

Den utlösande faktorn till denna insikt var ett program på Kanal 9, där en liten babusjka pratade om sin borstj, vilket åtminstone i hennes fall inte behövde innehålla rödbetor.
Men det är inte bara den söta gumman, det är även L och T, som har gjort mig uppmärksam på en sångare jag aldrig hört talas om tidigare, Vladimir Vysotskij. Jag menar, mycket bättre än så här kan det ju inte bli. Rösten! Konsonanterna! Inlevelsen!
Jag tror jag har S med mig här va?
Nu måste jag till biblioteket för att kolla om de har nån ryska för nybörjare inne. Det får ersätta sommarprojektet att läsa Brott och straff.

På tal om Kanal 9 följdes babusjkan av Martha Stewart show, där Chevy Chase var gäst. Denne underbare Chevy, varför är det bara killar som gillar honom?

2 kommentarer:

Staffan sa...

Jo, här var man ju inte direkt svårsåld. Hans återhållsamma och djupt värdiga uttryck ger mig flashbacks från en bra film jag såg häromdagen: Tabu. Såg du den?

Martin sa...

Tänk, jag trodde först du pratade om Chevy Chase och fattade ingenting.
Tyvärr såg jag inte filmen.