tisdag 26 februari 2008

Roskildefestivalen

Jag vet att man inte får tycka det här, men vilket underbart väder det var i dag!

I går var det härligt soligt. Efter en nattvaka med bröderna Coen och de andra fick jag vackert flyga upp och gå ut i solen. En skön promenad blev det, men den kändes ändå mer påtvingad än rent njutbar.

I dag var det regn och åter regn. Och dagen blev så mycket bättre. Efter ett hjärttest som bland annat visade att jag har helt normal kondis (normal? Är det normalt att ha så här dåligt flås? Själv har jag inte kännt mig i så här dålig form på år och dag) blev det frukost på stan med Man walks into a room, ett kort möte, ett besök på bokrean och, eftersom det fortfarande regnade, två timmar på Vetekatten med en kanelbulle och Åsa Linderborgs Mig äger ingen.
En liten promenad på det och så hem och, eftersom det nu regnade än värre, ner i sängen och mer läsning och lite mer kaffe innan det blev dags för att titta på den bibliotekslånade tyska filmen Mot väggen.
Kan det bli så mycket bättre för en stressad själ?

I dag är det för övrigt 350 år sedan freden i Roskilde, då Skåne, Halland och Blekinge införlivades med Sverige. I Svenskans Understreckare i dag lärde jag mig att landskapen inte blev del av riket utan snarare "en av den svenska kronans provinser". Och att vi inte blev "svenskar" förrän nationalromantiken började frodas efter mitten av 1800-talet.
Visste allt att det var fusk hela tiden.

Inga kommentarer: