söndag 24 februari 2008

Bokhelg

Jobb jobb jobb och inget annat på en hel vecka. Men nu ska det bli lugn och ro ett tag.

Med tanke på att det är Oscarsgala i natt hade man lätt kunnat tro att det skulle bli en filmhelg. Men det blev en bokhelg. Hamnade i fredags på biblioteket och kom hem med Daniel Kehlmanns Världens mått och, faktiskt helt oplanerat. Carsten Jensens Vi, de druknede.
Så det blev till att snabbt avsluta Sofia Rapp Johanssons grymma men fängslande Silverfisken i ett huj. Det gick, helt enkelt för att jag nu har läst den halvannan gång på en vecka.
Efter På spåret-finalen och halvgluttande på en hemsk svensk actionfilm (Den tredje vågen, jag var dödstrött, ok?) sjönk jag in i 1700-talsvetenskap. Och swoosh hade det gått ett par timmar och hundra sidor. Kanske inget mästerverk, men, ja, jag gillade Världens mått.
Det betyder två påbörjade och utlästa böcker på en vecka. Det var ett tag sen.

Och nu ska jag hugga i på 637 danska sidor om en sjöfararsläkt. Hoppas, hoppas, den är så bra som jag har fått höra att den är. Men framförallt så hoppas jag att jag orkar läsa ut den...

Inga kommentarer: