tisdag 5 februari 2008

Grattis!

I går måndag fyllde Ture Sventon 60 år.
I dag tisdag fyller "Svennis" 60.

Hade jag varit en kvällstidning hade jag givetvis ordnat en läsarundersökning.
Vem är populärast? Ture eller Sven?
Det är ju för väl att jag inte är en kvällstidning.

Ture Sventons jubileum uppmärksammades i Svenskan av Mats Gellerfelt i en fin liten text. Trots att Gellerfelt faktiskt tillhör de skribenter som jag har hämtat flest lästips av de senaste åren kommer jag inte att hoppa på Sventon-tåget.
Så sent som i lördags var jag nämligen på biblioteket och fann mig bläddrandes i Kar de Mummas Två år i varje klass, en riktig favorit i Martins liv när han var sisådär tio år. Det lilla jag läste i lördags räckte för att ännu en gång konstatera att barndomens upplevelser inte ska återupptäckas.

I gårdagens Svenskan fastnade jag däremot i Understreckaren, om Henry VIII:s grymme rådgivare Thomas Cromwell. Läsvärt, intressant och en bra uppvärmning inför The Tudors på svt i morgon. Enda – stora – plumpen i Ola Stensson text var meningen "Det är svårt att känna sympati för denne charmlöse, girige, korpulente gestalt.".
Vi får hoppas att Ola Stensson, jur och fil kand, är såväl smärt som charmig. Annars måste han ju vara ond.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ej att förglömma att det i morgon är 50 år sedan planet med Manchester Uniteds ”Busby Babes” störtade i München.