måndag 25 februari 2008

Lång natts färd mot...

05.56
Jahapp. Där satt den. Närmast full pott för No country for old men och det är dags att gå och lägga sig. Var det värt att sitta uppe hela natten för? Som vanligt blir svaret lite sådär njaaaaa. Som julafton är Oscarsgala bättre dagarna före. I år vart det heller inga fantastiska tacktal, faktiskt inget minnesvärt alls tror jag.
Och tippandet ska vi inte tala om. Även om jag fuskar och drar av de fyra omöjliga kategorierna dokumentär och/eller korrtfilm blir det bara 10 av 20.
Lyfter på hatten åt en herre i Malmö.

05.17
Vad fint att soldaterna i Bagdad fick läsa upp de nomierade. Men kunde de inte läst upp "La Corona" i stället, så jag kunde fått ett rätt till? Behöver det.

04.37
OK, han som vann för bästa klippning sa att hans pappa också hade vunnit en. Kollade självklart upp det, och det visar sig att pappan, Russell Rouse, har vunnit en av tidernas minst välförtjänta Oscars, bästa manus 1959. han vann för en flugviktarkomedi, Pillow Talk, som ingen kommer ihåg. Tre av de övriga nominerade var: Smultronstället, North by Northwest (som de ironiskt nog just visade klipp från) och De 400 slagen.

Fråga: Exakt hur många i publiken lyssnar på 98-årige gubben (Robert Boyle) som pratar just nu?

04.19
What the... Marion Cotillard?!??!? Inte bara superskräll, även den som verkar vara sämst (både spelad och i stort).

03.56
Vad glad jag blev när Tilda Swinton vann. Michael Clayton var trots allt årets bäst spelade film, och Swinton var bäst i filmen. Plus att hon verkar väldigt cool.

Och vilken tur att de har Jon Stewart.

1 kommentar:

Anonym sa...

så här nästan ett dygn efter galan får man nog konstatera att det var tunt med minnesvärda ögonblick.
Jag fick nog mest ut något av arkivklippskavalkaderna som ger den där magiska snart hundraåriga touchen på evenemanget....
Förutom att jag återigen blev förbannad när jag fick se Kevin Kostner ta emot regipriset 1990 som var Scorseses och uttröttad när jag insåg att en så usel film som A beautiful mind vunnit både bästa film och regi - huvva!