onsdag 6 februari 2008

Mitt liv som livläkare?

Satt och ströläste i Svenskan på lunchen (det har blivit mitt nya lunchnöje, tredje dagen i rad nu) och läste en artikel om och med The Tudors upphovsman Michael Hirst, och hickade till.
Hirst säger nämligen att han just nu jobbar med ett manus till en amerikansk film baserad på P O Enquists Livläkarens besök.
Tilltänkt regissör: Lasse Hallström!

När jag googlar ser jag att det inte är en nyhet, men jag har helt kryssat mig förbi denna uppgift.
Och är nu helt förkrossad (i skalan för hur förkrossad man kan bli av en kulturnyhet av den här digniteten).
Hallström har inte gjort en hyfsad film sen Gilbert Grape och Mitt liv som hund, två filmer som är extremt överskattade. Sen dess – bara sentimental dynga (Chocolat, Ciderhusreglerna, den med Julia Roberts och Robert Duvall, the list goes on) som ska lura pengarna från den där kategorin som håller kulturlivet uppe: damer i sina bästa år.

Och nu ska han sätta tänderna i en av 90-talets bästa svenska böcker, om inte den bästa. Kommer inte på nån konkurrent just nu. Hallström ska alltså satsa på att manövrera ut Bille August som mästaren på att totalförstöra bra böcker för bioduken. Har P O verkligen godkänt det här?
Får vi kanske se förfärliga Lena Olin som drottning Caroline Mathilde, Richard Gere som livläkaren Struensee och Joaquin Phoenix som Guldberg? Jag ryser i hela kroppen.

För övrigt lovar jag att sluta tjata om The Tudors, herregud den verkar ju inte ens vara jättebra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag ser att det här inlägget är lite gammalt, men jag skulle ändå vilja lämna en kommentar. Nu är det så att Livläkarens besök verkligen BLIR film (!!!) och enligt vad jag läst så blir det inte Hallström som regisserar den (vilket är en lättnad), utan någon australienare. Filmen blir engelskpråkig och P O tycker att manuset är jättebra och följer boken, vilket jag är väldigt glad över. Nu håller de på att leta efter rätt skådespelare. Jag själv känner mig lite nervös inför filmen, då boken är en av mina stora favoriter, och tänk om filmen bli dålig?? Filmatiseringar av böcker brukar oftast vara besvikelser...

Angående The Tudors, så finns det nog bättre kostymdraman. Jag såg serien mest för historians skull, men den är inte alls så bra. Sexual tension to the max level mellan Henrik VIII och Anne Boleyn i amerikansk stil.