lördag 9 februari 2008

Hun hedder Nanna og drikker fyrre bajer om dagen og har det helt fedt man




I kväll är det melodifestival. Glöm den, helgens musikhöjdpunkt kommer 23.05 på svt2 i morgon söndag.

Gasolin' heter dokumentären om det danska bandet med samma namn.

Själv har jag levt med Gasolin' sen barnsben, men det jag mest minns är att jag och Tina, dotter till mina föräldrars danska vänner, skämtade om Kim Larsen och närmast hade hans namn som ett slags skämt.
I dag sätter jag faktikst ganska ofta på deras danska variant på corny boogie-rock i iPoden, ett slags guilty pleasure kan man väl säga. Och så är det så härligt med danskan förstås.

Filmen om Gasolin' är gjord av Anders Østergaard som även har gjort stiliga dokumentärer om Jan Johansson ("Trollkarlen") och Hergé ("Tintin et moi"). Och Gasolin' är inte mindre stilig den.
För att inte tala om rolig. Och gör att man vill sätta på Stakkels Jim igen.

svt2 söndag 23.05 alltså.

Inga kommentarer: