lördag 12 maj 2007

Älsklingar 1: Life is sweet


Maria McKee kommer till Stockholm på Kristihimmelsfärdsdag.
Naturligtvis jobbar jag då, annars hade jag sprungit på Nalen för att se kvinnan som har gjort en av de kulturyttringar som betydde mest för mig under 90-talet.
Hon är tyvärr mest känd för Tom Cruise-låten "Show me heaven", men efter den dängan gjorde hon den (sorgligt bortglömda) countryinfluerade "You Gotta sin to get saved" innan mästerveket kom 1996: CD:n "Life is sweet".
Här var det mer rock och en hel del mörker och - tydligen- väldigt mycket alkohol inblandat. Och ja, titeln kan mycket väl läsas ironiskt.

Jag gjorde det i alla fall, och lyssnade halvt ihjäl den. Rösten, texterna och stämningen passerade hjärnan och gick rakt in i hjärtat. Såg henne på Mejeriet tillsammans med en kille som väl hette A och som var ihop med J på min korridor och som gillade "You Gotta sin..." mer. Och trots de väldigt många artister jag har sett på Mejeriet kan jag inte komma ihåg någon konsert där som jag var lyckligare efter. Trots att jag säkert var nykter. Eller kanske just därför.

Maria McKee var alltså vid den här tiden rätt duktig på att dricka, och det var jag också. 1996 var mitt i den period i livet som jag förhoppningsvis aldrig kommer att upprepa när det gäller alkoholintaget. Våren 1996, det var då den kom, pluggade jag film, skrev en rätt usel C-uppsats om hur filmvåld togs upp i tidningarna, och misskötte mig i största allmänhet. Mådde riktigt dåligt utan att jag förstod det och dolde med att springa på nationer och andra "roliga" ställen.
Och lyssnade på musik.

Under sommaren flyttade jag till Köpenhamn och jämte "Life is sweet" kan jag komma ihåg ett enormt intag av Becks "Odelay". Beck var cool och alla småalternativa "coola" gillade honom. Då var det skönt att få ha Maria för sig själv. Att känna igen sig i (se texten nedan).
För visst flyttade jag till Köpenhamn för att fly bort. Med tanke på mitt flytande intag inte jättesmart skulle det visa sig.

Det har gått elva år sen dess och så läste jag i går DN, där någon hade intervjuat Maria och allt det här kom upp igen. Jag insåg att jag antagligen inte har lyssnat på "Life is sweet" sen jag flyttade till Stockholm (2001). Så nu ligger den i CD-spelarn och visst känner jag igen varenda låt. Vet precis hur nästa låt börjar. Och kan sjunga med i två av låtarna. "Absolutely barking stars" för att det är den enda av låtarna vars text står med i konvolutet och "Life is sweet".

Nu tar jag mig en Jever och njuter av solen och sörjer att Maria inte har släppt någon regelrätt ny skiva sen 1996 (alkohol och äktenskap har kommit emellan) men att det tydligen är en på väg nu. Undrar bara om jag vågar lyssna på den.


This one is for the girl who says she’s unlucky in love
You deserve to have the world at your feet
And if one person, one man could be enough
Then I wish it could be me
I wish it could be me

This one is for the boy whose daddy never had the time for him
Wish I could build you a little house for you to hide in
And give you back your summers
I’d give you back all your summers
You still have summers

Life is sweet life is sweet life is sweet
Bittersweet
And the days keep rollin’ along

This one is for the girl who says those voices in her head
Never leave her alone
Don’t listen to your teacher, you’re not crazy
Just smarter than the rest of them
Paint a picture, write a song
Tell your story, bang a gong

Life is sweet life is sweet life is sweet
Bittersweet
And the days keep rollin’ along
Rollin’ along

This one is for the boy who’s not allowed to be part of the gang
You don’t need those losers I think you’re beautiful
And you meet a girl and you fall in love and it doesn’t work out
Well it won’t be the first time and they don’t make a cure for that
So you eat your breakfast, read a book
Open up your window, be alone

Life is sweet life is sweet life is sweet
Bittersweet
And the days keep rollin’ along
Rollin’ along

Na na na na na na…




Efter att tidigare ha lyckats dissa favoriter som Morrissey och Radiohead (i stället för att som jag hade tänkt visa upp som det årets bästa) är det väl bäst att påpeka att jag gillar "Life is sweet"...

2 kommentarer:

Staffan sa...

Bra text!

Anonym sa...

Nåja, några reguljära skivsläpp har hon väl allt hunnit med sedan 1996... Tre studioalbum och två liveupptagningar sedan 2003..

Spår av "Life Is Sweet" återfinns på alla plattor sedan dess även om uttrycket växlar från skiva till skiva.

Om du vill ha en sammanfattning av vad som hänt sedan sist så finns alla möjlig information på:

http://uk.geocities.com/barkingstars@btinternet.com/

Läs under "Album-guide" för en beskrivning av det hon har gett ut från 2003 och framåt.

Vänligen

Fassen Näslund, som håller med om att spelningen i torsdags bitvis var glimrande. Speciellt kanske just Absolutely Barking Stars + Breathe + ...