onsdag 2 maj 2007

Att giva och att taga

Var i bokhandeln och köpte fyra böcker idag.
Det är bland det bästa jag vet, att köpa böcker. Bara känslan av att ta i en bok är så fin så fin så jag blir helt till mig.
Jag älskar verkligen att läsa, men det funkar nästan lika bra att bara ta på, titta på, bläddra i, en bok.

Lika kul är det att få böcker, och att ge böcker. Jag gör det så jag kan, utan baktanke att få nåt tillbaka, jag bara tycker att det känns så bra att dela med sig av den fysiska känslan av böcker.

Av de fyra jag köpte är två gåvor till andra, och två gåvor till andra.
Till mig själv köpte jag Jorge Luis Borges Fiktioner som fick så enorm fin recension i DN (jo) och som jag med ens visste att jag vill ha, läsa, läsa om och drunkna i. Och efter tre sidor verkar den fortfarande så bra. Nästan lite staffansk i sin stil.




Den andra boken till mig själv var Sara Stridsbergs Drömfakulteten, som jag velat läsa så länge. Hoppas det blir av snart, snart.
Men de är ju som vanligt så många böcker som ska läsas nu. För att man vill. För att man kan. Inte för att man ska.





Vad jag gav bort?
Två av de bästa böcker jag läst i hela mitt liv. Berättar vilka de är i morgon. Ha, vilken cliffhanger va?

Inga kommentarer: