fredag 18 maj 2007

Ernst och jag



Trodde ni att konservatismen hade nått sin höjdpunkt med Fredrik och Filippas intåg i Rosenbad? Eller Sarkozys seger i Frankrike? Eller svenska folkets vrede över att nya länder kan vinna Melodifestivalen och att de stackars östländerna inte längre är adresser dit vi skickar paket med det allra nödvändigaste (läs: för små täckjackor och påsar med Ahlgrens bilar)?

Då har ni inte sett SVT:s sommarnyheter.
Om nu Ernst och Midsomer och Allsång och "Tre kärlekar" kan kallas nyheter. Eller revy-SM från Hudiksvall kanske är nytt? Nej, det var ju från förra året ja.

SVT har alltså släppt ett PDF-dokument med namnet "Sommaren 2007 i SVT".
Jag har läst, hoppat över stycken och blundat och läst lite till. Och ser fram emot en sommar som helt kan ägnas åt Proust och På spaning efter den tid som flytt (I wish).
För med på SVT:S spaning kommer jag inte följa. Alltså:

Nic Schröder i Hej hej sommar. Som är det nyaste barnprogrammet, för i övrigt får kids födda 2001 se samma saker som jag (född tidigt 70-tal) gjorde och som mina kusiner (födda sent 80-tal) gjorde. Saltkråkan et al alltså.

Vi "vuxna" får se Ernst i Sommartorpet, Anders i Allsången och... ja! Sommardeckare! Jag råkar visserligen gilla Morden i Midsomer, och jag längtar till fortsättningen av Life on Mars, men knappast till Foyle's war.
Eller till repriser av Tre Kärlekar, Raskens, Livräddarna, zzzzzzzzzzzzzzzzzz

Det blir filmer också, och dem återkommer jag till, för där finns iallafall några guldkorn. Klockan 23.00 på onsdagar.

Nu ska Martin sluta vara bitter, för nu ska han slänga en hel kartong tomglas. Och dammsuga. Och motionera. Och undvika läsa Metro. Vågar inte enss tänka på hur jävlig den måste se ut. Brr.

1 kommentar:

Staffan sa...

Står bakom dig helt i vredesattackerna (särskilt det där med ahlgrensbilarna och täckjackorna och kokainfjollorna). Men jag måste understryka att Nic Schröder är grym i sitt barnprogram. Där har de ändå hittat rätt, eller?