fredag 12 februari 2010

Det måste vara radion

Den amerikanska efterkrigslitteraturen har studerats in i minsta hårstrå på Norman Mailers med åren allt mer flintskalliga hjässa. Men det är ju inte så konstigt, epoken rymmer så förbannat bra författare, från Mailer till Toni Morrison.
Så när Lokko tipsar om engelsmannen Mark Lawsons BBC-serie Capturing America (radio alltså), om just den gyllene generationen (och om Lawsons lysande artikel om samma sak i Guardian) svalde jag det förstås akt av.
Lysande.

Och på tal om BBC Radio har jag helt fastnat i Radio 6.
Har blivit lika hemtam med radio-dj:er som Steve Lamacq och Lauren Laverne som Thomas Nordegren eller Roger Wilson (om desista nu skulle kunna kallas radio-dj:er).
Och för att jag har fastnat på kanalen har jag också fastnat i dess musik, låtar som i vissa fall tydligen inte har hörts mycket i Sverige men som jag går omkring och tror är megahittar. Och som jag nynnar på och har lärt mig, om inte älska så i alla fall gilla.
Som Groove Armadas Paper romance, Mumford & Sons The Cave, Strange Boys Be brave, och Cold War Kids Audience.
Väldigt brittiskt, väldigt bra

Så, fick ni lite musiktips inför helgen också.

1 kommentar:

Staffan sa...

Öh! Om du gillar americana så ska du inte missa Henry Miller.