söndag 3 augusti 2008

Underliga vägar, nu kommer vi

Det blev en lugn helg.
Satt på balkongen och lyssnade till den ljuva musiken regnet spelade upp.
Drack en öl och läste ut Människohamn.
Det sa bara poff så var den slut, snabbt gick det och bra kan han ju skriva, John Ajvide Lindqvist. Och det är klart att man föll pladask för alla Smiths-citat som de där onda flakmoppeburna killarna spred omkring sig. Log gjorde man, och sjöng för sig själv.
Men huvudpersonen Anders var lite väl endimensionellt beskriven, honom hade vi gärna fått lite mer kött på bena om, en del av hans beteende blev lite märkligt. Och slutet... det hade AJL gärna fått jobba lite till på. De sista 75 sidorna var faktiskt inget vidare, och det blev bara värre och värre. Tyvärr.

Samtidigt, nästan, som jag la ifrån mig Människohamn plockade jag upp nästa tungviktare. Efter arbetsschema av Johan Jönson. Den blev tokhyllad i DN i fredags ("Det borde nästan vara pliktläsning på Johan Jönson. Detta är livsnödvändig dikt.") och av en ren händelse gick jag förbi den på jobbet.
Lånade hem ett ex över helgen och inser att det blir expressläsning som gäller. Men 800 (!) sidor lyrik lämpar sig ju inte för Autobahn-strategin, i synnerhet inte om man som jag är en ovan lyrikläsare. Poeten Jönson hade jag inte hört talas om, men baksidestexten gav mig åtminstone ett verk jag kände igen, dramat (eller vad man ska säga) Woyzeck-maskinen.
Och 50 sidor in i Efter arbetsschema inser jag att om inte arbetskamraterna är snälla och låter mig behålla boken ett par veckor så blir det biblioteket nästa.
Jag är fast.



Bonus: 3 andra böcker med Smiths/Morrissey-citat
Dessa himlar av Bernardo Atxaga
Girlfriend in a coma av Douglas Coupland
The Wrong Boy av Willy Russell

2 kommentarer:

Karin sa...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; av flakmoppespöken kan man aldrig få nog!

Anonym sa...

Du kommer att märka att Jönson går fortare än du tror, dels är den svår att släppa, dels är det inte så många ord per sida.
Så bra!