torsdag 5 juni 2008

Nytt språknummer

Lagom till långhelgen damp det ner ett nytt nummer av Språk-tidningen i går.
Har tjuvbläddrat lite under det senaste dygnet, trots att jag hade tänkt spara tidningen till åtminstone i morrn. Har ju inte brist på saker att läsa ändå.

Men tajmingen är ändå inte optimal, och det är chefredaktör Patrik Hadenius fel. Bokhora intervjuade honom i sin måndagsserie i måndags och herr Hadenius visade sig vara en humanistsnobb, ni vet en sån där som vägrar befatta sig med folkets intressen i allmänhet och sport i synnerhet.

För känn på de här svaren:

Hur ska vi få män att läsa mer?
Ja, om jag visste det. Kanske genom att sända mindre sport på tv?

Är det viktigt?
Ja. I alla fall att sända mindre sport på tv.

Isåfall varför?
Det är svårt att svara på det utan att bli banal. Men visst har det med demokrati, jämställdhet och välstånd att göra. Människor blir smartare av att läsa och killar behöver vara smarta också.

Jo, tjenamoss! Folk som sätter sport och kultur i motsatsförhållande är verkligen helt ute och cyklar, och då menar jag inte ute i verkligheten.
Har mött alldeles för många polohalsar som saluför idén att sport är för idioter som borde lära sig att läsa (inte minst på mitt nuvarande jobb finns det några som ser ner på oss som pysslar med sport) och blir uppriktigt trött varje gång.

Skulle faktiskt hävda att det är precis tvärtom, att de som är hängivna sportälskare oftare läser böcker än andra, och att de (många många) som tycker om både sport och litteratur (för det kan man!) är mer intressanta, mer allmänbildade och mer komplexa än de som gömmer sig i sina torn och vägrar läsa annat än, säg, Czeslaw Milosz (stavade rätt på andra försöket!).

Detta sagt bör jag påpeka att jag själv gärna läser Milosz och bara känner avsmak för Liza Marklundska deckare. Men det är en helt annan femma.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra rutet! Den typen av pajaser går ju nästan att tro (hoppas!) att de är utrotade. Men icke. Jag tror det ligger någon anal, jag menar så klart banal!, orsak till att den typen inte klarar av sport. Till exempel att de valdes sist på gympan och inte klarat av att avhandla det för sig själv.

Och jag håller med. Det är så mycket mer intressant när någon gillar både sport och litteratur. Eller film. Och musik. Så det så.

Staffan sa...

Nåja, här skjuter du lite bredvid målet tycker jag, min kära vän.

För vad gör du med en sådan här text om inte sätter kultur och sport i motsatsförhållande?

Polotröjorna måste respekteras, alla kan ju inte vara starka, snabba, snygga OCH smarta som oss.

För övrigt är Milosz en av mina favoritförfattare. Det finns en essäsamling som är helt lysande, dessvärre minns jag inte just nu var den hette.

ps. Snygg drömelva!

Staffan sa...

"jag är här" heter nog essäsamlingen, förresten.

Patrik Hadenius sa...

Hej, humanistsnobben här.

Jag är inte emot sport. Jag ser på sport och jag sportar själv. Sport upptar en stor del av diskussionerna i min familj.

Och nej, jag tror inte att man måste välja mellan böcker och sport. Och jag har inte heller sagt det. Men jag vill att man inte helt ska överge böckerna. Lika lite som jag tycker att man ska överge sport.

Bokhora frågade hur man skulle få män att läsa. Och då fattade jag det som män som inte läser alls. Jag tänkte så här: det finns ett visst motstånd mot att läsa, jag kan till exempel se det på mina barn hemma. Det är lättare att sätta sig framför tv:n och slötitta. Och vad ser man på tv? Jo, sport. Vid sidan om såpor är sport det som ökar mest på tv.

Hemma löser vi det genom att ibland säga att nu får det vara nog med tv-tittande. Läs en bok! Det funkar hyfsat. Och det var så jag tänkte: mindre tv-tittande, mer bokläsning.

Alltså: nej, man behöver inte välja mellan enbart sport eller enbart böcker. Men om man har fyra timmar på kvällen och ägnar alla fyra åt att titta på sport på tv, då blir det inget läst.

/Patrik

Martin sa...

Tack för ditt svar! Det var lugnande.
Även om det betyder att mina voodoo-artade blickar på ditt porträtt vid ledaren i senaste numret alltså var helt i onödan. (Tack för en bra tidning förresten!)

Jag förstår din poäng och delar oron över att så få (män) läser men hävdar ändå att sport-tv är bättre än såpor. Samt att dataspel är den största boven av dem alla.