fredag 2 januari 2009

2008

Visst är ni trötta på alla sammanställningar över det senaste året?
Bara därför serverar jag en liten en till, en meningslös sak eftersom – och det här trodde jag verkligen inte att jag skulle skriva – Aftonbladets Markus Larsson sammanfattde året bra för några veckor sen (hittar det inte på .se).

Men:
1. The Brief wondrous Life of Oscar Wao av Junot Diaz. Årets läsning, följd av Cormac McCarthys The Road. Kanske älskar jag den för mycket, men den sitter där i skallen, på första parkett och påminner nästan varje dag om sin existens. Är rädd för den svenska översättningen bara.
Av dem jag inte har läst än är jag mest klåfingrigt nyfiken på Carl Johan De Geers Jakten mot nollpunkten och Per Olov Enquists Ett annat liv.

2. Mad Men. Årets bästa tv-serie. Har legat efter lite men två avsnitt på ett par dar har bara gjort mig mer salig. Säsong 2:s avsnitt 9, A night to remember, är årets bästa 47 minuter tv. Vill man ha Mad Men-onani rekommenderas Kristin Lundells bloggande på svd.se.
Mad men döljer The Wire, vars sista säsong var en liten besvikelse. Men den där totalboxen vill jag ha!

3. Paranoid Park. Tror faktiskt att Gus van Sants film som kom redan ijanuari 2008 var årets bästa. Hypnotiserande. Finns i en videobutik nära dig, med risk för att tv-bilden tar bort en del av magin.

Resten:
There will be Blood
Wall-E
The Dark Knight
The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford
Vicky Cristina Barcelona
Trouble the Water

1 kommentar:

Sara Ödmark sa...

Junot Diaz alltså? Spännande. Tack för tipset.