tisdag 25 november 2008

Lyckopiller



Så seg, så seg, jag jobbar nog för mycket igen.
Men i går fick jag mig ett 109 minuter långt lyckopiller som varar länge länge, som tillochmed fick en pessimist som jag att plötsligt vilja leva tills jag är 90. Young@heart, en dokumentär om pensionärer som sjunger i kör, var det som gav mig den vitaminchocken.

Men det var förstås inte vilka pensionärer som helst, och inte vilka låtar som helst heller. Dessa 74–92-åringar sjöng Sonic Youth, Talking Heads, Hendrix, Bowie, Ramones, Bee Gees, James Brown... och ni har aldrig nånsin hört Nothing compares 2 U innan ni har hört en 80-plussare sjunga den om en nyligen avliden körkompis. För att inte tala om Coldplays Fix you (det här klippet är inspelat två dagar efter att sångarens bäste vän har avldit).
För som i alla bra dokumentärer finns här även plats för livets baksidor, i en kör med medelålder över 80 vet alla att medlemmarna trillar ifrån med jämna mellanrum. En sälta som förstås bara gör filmen bättre och såväl vår som körens glädje större när skratten väl kommer. För det här är en hel bunt glada pensionärer som vet hur man skrattar och hur man lever.
När jag blir gammal ska jag också sjunga i kör!

SVT visar sent sent på kvällen den 22 december en 58-minutersversion av Young@heart. Missa inte den tidiga julklappen!

(enligt SVT:s pressida visade de filmen i vintras, något jag helt missat)

Trailern hittar ni här.

ps. Damen längst fram i mitten på bilden ovan hette Eileen Hall och var 92 år gammal när filmen spelades in våren 2006. Bara hon hade varit värd en hel dokumentär. Nästan så man blev kär.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, här har det rasslat till. Kul! Bra med påminnelsen av filmen, ska föra in det i mobilen så jag kommer ihåg det.

Tack för i dag!

/C