lördag 22 november 2008

Filmfestivalen

Det är filmfestival i stan och jag borde få fyrkantiga ögon av allt tittande.
Men... så många filmer blir det nu inte.
Mellan en ny Kim Ki-Duk och nytt från "En soap"-regissören Pernille Fischer Christensen hittade jag några dokumentärer om Östeuropa och pensionärer som sjunger i kör (den senare, Young@heart, har hyllats rejält i USA).

Lite i senaste laget kan jag i övrigt tipsa om den riktigt starka orkanen Katrina-dokumentären Trouble the Water.
Resten av det verkligt sevärda verkar vara förpremiärer, som Hunger och Gomorra.
Mest förvånad är jag över att dokumentären American Teen inte är med här, den är inte bara väldigt bra, den hade passat festivalen som handen i handsken: amerikansk, independent, ungdomlig, relativt ung regissör på gång mot kändisskap.
Dessutom vann den pris i Sundance, något uppskattningsvis en femtedel av alla filmerna i Stockholm verkar ha gjort, i alla fall enligt programbladet. Om de inte vann "Silverbjörnen i Venedig", som Paper soldier påstås ha gjort (ett sånt korrfel får inte slinka igenom hos en festival som vill vara seriös).

1 kommentar:

Mikael K sa...

Har du inget bättre för dig rekommenderar jag Better things. Den avväpnar. Och kommer nog inte att ha premiär här.