måndag 6 april 2009

Towelhead

Det är nåt år sen nu jag blev sugen på att läsa Alica Erians Towelhead, en sån där hajpad ung amerikan som har skrivit roligt och finurligt och mittiprick. Nåväl.
Tiden gick och det kom som alltid en drös andra böcker och tidningar och fotbollsmatcher och gud vet vad emellan och Towelhead försvann från måste-läsa-listan. Sen kom ett tips (och ja, det är därifrån bilden ovan kommer) och sen fanns den på Akademibokhandels utgallring i februari och nu vill jag ha tid att läsa.

Och jag hoppas verkligen jag kommer så långt, för jag vill ju samtidigt se vad Alan "Six feet under" Ball har åstadkommit med den med sin filmatisering, en film som nu tydligen har landat på våra dvd-hyllor.
För den stod med i en liten liten också-ute-nu-spalt i nån tidning i helgen. Läste av en slump "recensionen" (tvivlar på att skribenten sett filmen, och i så fall har denne definitivt inte känt till att det finns en bok också), som jag kände igen som Towelhead. Fast filmen hette Nothing is private.
Varför tror bolaget att vi hellre ser "Nothing is private" än "Towelhead"? Som den journalist jag är började jag gräva, och kom fram till att Warner först inte ville ha titeln Towelhead i USA (det är ju något rasistiskt) men ändrade sig och sedan stod upp mot alla som krävde en ny titel (Erians, Balls och bolagets kommentarer här). Tydligen gäller inte det Sverige, där vi får samma meningslösa titel som den hade innan Warner stod upp för sin film (LA Times How Towelhead got its titel back).

Nåväl, läs boken, som har fått stående ovationer, men undvik kanske filmen, som fått fesljumma kommentarer lite överallt.

Inga kommentarer: