tisdag 21 april 2009

Kore-eda

Cinemateket visar just nu (visade är tyvärr en mer korrekt böjning av verbet) en miniserie med Hirokazu Kore-edas filmer.
Såg den fascinerande dokumentären Without memory i torsdags, men mästerverket går ännu att se, på torsdag – Efter livet, om hur ens favoritminne återkspas för evigheten i himlen, bör inte missas av någon.
Fast egentligen ville jag nog mest tipsa (mig själv) om att Kore-edas senaste film, Still walking, har premiär i juli.

En helt annan film heter Tilaï. Det är en film från Burkina Faso (vi snackar långt ner i cineastens låda nu alltså) och att jag känner till den är för att den togs med på BBC:s lista över 100 filmer som representerar ljudfilmens historia till och med 1995 (då när det kom en massa listor om filmens första 100 år). AV de kanske 20 jag ännu inte har sett är det bara den som jag aldrig trodde mig få en chans att se.
Nu visar Cinemafrika den den 13 maj. Jag jobbar men måste på nåt sätt skubba. Om inte annat för att jag har velat se rullen - som jag eg inte vet någonting om - i 14 år nu.

Inga kommentarer: