fredag 8 januari 2010

Vem saknar Svenskan?

Skulle egentligen skriva "Vem saknar Majlard" intervjun med Ian Rankin i torsdags blev det en annan rubrik, en tanke som bara förstärktes av svd.se:s heta topp i går, att "Facebook växer som kampanjkanal".

Inser att jag tillhör en liten men privligerad klick som har både DN och Svenskan, och som inte allt (dvs sällan) läser allt jag vill, men det är ju just därför. Varför vill både DN och Svenskan ställa sig offside? Varför ta bort det man vill ha sin tidning till, analys, djup, läsning? (DN har, om ni missat det, vid årsskiftet sagt upp kontrakten med sina stringers, alltså just de personer som kan ge telegrammen lite mening).

Men Rankin var det ja. En helsida om hur han tar sabbatsår och inte längre skriver om Rebus. Gott så, men inte ett kommatecken om hans "nya" (den kom i september) The Complaints? Varför då läsa vidare i tidningen? Hade det inte varit för Lumholdt, Rabe, Lokko, Pallas och ett gäng till så kunde jag nog inte svara på det.

Och vem saknar då Jan Majlard, som sedan nyårsafton inte får skriva krönikor? Ja, på kort sikt ganska få – vi håller ju oftast inte med honom. På lite längre sikt ganska många – vi håller ju oftast inte håller med honom (även om han har rätt). På med ett längre perspektiv alla. För när Svenskan ska skära ner på sporten och inte längre ge oss resultat, vad ska vi då med sporten till om inte reta oss på Majlards utläggningar om Zlatan?
Och vad ska vi då med Svenskan till?



3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är en "privligerad klick som har både DN och Svenskan" eftersom du vill ha och uppskattar det. De som inte har tidning väljer att lägga sina resurser (pengar och tid) på annat. Det är sällan en frågan om "priviligerad", tidningar finns på alla bibliotek.

Troligtvis har Svd och DN en målgrupp som väntar sig en viss "kvalitet" och om de går ifrån den så tappar de kunder. De som redan valt bort tidningen kommer inte att ändra sina vanor så snabbt. Att skapa vanor tar tid.

Kalla mig snobbig om du vill,
Laura

Martin sa...

Jag satt också och irriterade mig på det där när det gäller Rankin.

Anonym sa...

Jag ville naturligtvis inte ta för mycket fokus från Rankin. Mi scusi.
/L