måndag 28 december 2009

Filmbeef

När jag satt och tuggade på sill och skinka missade jag ju en liten filmbeef.
SvD:s Hynek Pallas bloggar om "00-talets sämsta filmkritiker" och TT Spektras Erik Helmerson svarar och får snabbt Pallas-svar.

Nu råkar jag normalt tycka om båda herrarnas filmskrivande, men hade liksom Pallas reagerat på Helmersons ganska underliga Det vita bandet-recension, eller snarare att man låter honom recensera den, när han har väldigt bestämda åsikter om Haneke och hans filmer och sen inte recenserar själva filmen.
Men det är ju skönt att äntligen få lite filmkritikdiskussion i alla fall, en med lite mer värdighet än Croneman vs Weird Science-catfighten (ytterligare ett fall där jag eg gillar båda lägren)

Vem hade trott att Michael Haneke kunde utlösa sådana här reaktioner. Eller snarare, vem hade trott att han inte skulle göra det. The beef will säkert go on, men jag tror inte att Erik, som normalt är en jäkligt bra stilist, vinner just den här fighten.



1 kommentar:

Staffan sa...

Påminner om HP/HN:s stora kulturstrid där olika kulturreportrar bråkar om stavningen på en jazzlåtstitel.