onsdag 30 december 2009

Edwyn



Jag var lite för ung när det begav sig, så jag lyssnade aldrig på Orange Juice, hade faktiskt aldrig hört talas om varken dem eller huvudpersonen Edwyn Collins innan Edwyn drog till med monsterhitten A Girl like You i mitten av 90-talet.
Som så många andra trodde jag först att han var en nykomling på scenen, den där Edwyn Collins, men så var det förstås inte. Alls. Och sen dess har han fortsatt göra musik, mest i skymundan förstås, medan vi andra letade efter nästa pop-sensation.
2005 drabbades han av dubbel stroke och kämpade för livet, och för ett värdigt liv efter det. Och sedan i våras kan man läsa om den kampen i Edwyns fru Grace Maxwells bok Falling and Laughing.
Den låg under granen och om någon undrar varför jag inte hör av mig så är det för att jag sitter med näsan i den boken – när jag inte torkar tårarna som kommer mest hela tiden. Av sorg och av glädje.

Inga kommentarer: